عمل بینی شکسته


عمل بینی شکسته

عمل بینی شکسته : شکستگی بینی ، شایع ترین آسیب استخوانی در صورت است .

 شکستگی بینی بیشتر در مردان اتفاق می افتد و نسبت آن حدود 2 به 1 در مرد به زن و بیشتر در سنین 15 تا 30 سال است. آسیب به صورت در بیماران جوانتر ، بیشتر باعث جابجایی و شکستگی قطعات بزرگتر استخوان بینی می شود ، در حالیکه بیماران مسن تر استخوانهای شکننده دارند و بیشتر دچار خُرد شدگی استخوان می شوند.

تشخيص  بینی شکسته

تشخیص بینی شکسته بدلیل آنکه پس از آسیب، تورم ایجاد می گردد و تغییر شکل های جزئی را می پوشاند، پس از کاهش تورم، ٢تا٤ روز پس از آسیب انجام می گیرد.

مهم است زمانی که  بینی شما ضربه خورد با یک دکتر برای معاینه بینی خود ملاقات کنید. در این رابطه شما می توانید با دکتر خود یا به یک  دکتر اورژانس مراجعه کنید تا به این ترتیب مشکل ایجاد شده بررسی شود. در این حالت دکتر علاوه بر معاینه بینی شما  ، ناحیه های اطراف آن همچون چشم ها، فک، و دندان را نیز معاینه می کند و وضعیت کبودی، پارگی و نیز سطح ورم ایجاد شده در ناحیه صورت شما را بررسی می نماید.

درمان بدون جراحی

اگر بینی شما شکستگی خفیف داشته باشد اما از محل صحیح خود خارج نشده باشد ، شما نیاز به هیچ درمانی به جز از استراحت و مراقبت از ضربه خودن بینی خود ندارید. اما اگر بینی شما دچار شکستگی جدی شده باشد و نیاز به جا انداختن دارد ، شما انتخاب های مختلف برای حل مشکلتان دارید. شما می توانید بینی خود را در مطب دکتر درمان کنید . در این حالت دکتر  معمولا از مقداری مواد بی حسی استفاده می کند و استخوان بینی شما را در موقعیت صحیح آن جا می اندازد. در ادامه کار دکتر با استفاده از قالب گچی ، پلاستیکی یا فلزی بینی شما در در جای صحیح آن ثابت می کند.

عمل بینی شکسته

جراحی تجدید ساختار بینی

در این نحوه جراحی ، برای عمل بینی شکسته بیمار دراز کشیده  و از بی هوشی موضعی یابی حسی یا بی هوشی عمومی برای اصلاح وضعیت بینی و انجام اقدامات درمانی مورد نیاز استفاده می گردد. پس از عمل جراحی بینی شکسته ، از یک قالب بر روی بینی به مدت 7 تا 10 روز برای تثبیت و محافظت از موقعیت جدید آن استفاده می گردد. بسیاری از تکنیک های جراحی زیبایی بینی برای جراحی تجدید ساختار بینی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این جراحی می تواند نتایج نامطلوب ناشی از عمل های جراحی قبلی انجام شده بر روی بینی شکسته را نیز رفع نماید.

با وجودی که تایم جراحی تجدید ساختار بینی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است، موارد ساده در حدود ۴۵ دقیقه و موارد پیشرفته در حدود ۳ ساعت یا بیشتر به طول می انجامد.

در موارد پیشرفته، نیاز به استفاده از تکنیک جراحی باز وجود دارد که در آن برش ها در قسمت پایین و زیر سوراخ های بینی ایجاد می شوند. در هر حالت تمام برش های ایجاد شده باید بعد از عمل جراحی بینی شکسته باید از دید سایر افراد پنهان باشد.

تذکر هایی برای عمل بینی شکسته

بیماران می بایست انتظار ورم و کبودی را برای ۲ تا ۳ روز پس از عمل جراحی بینی شکسته داشته باشند و برای رفع مشکل ناراحتی های احتمالی ناشی از درد می توان از داروهای مسکن استفاده کرد.

بیماران همچنین باید انتظار باقی ماندن در رختخواب برای یک روز پس از عمل جراحی را داشته باشند و باید سر خود را بطور عمودی نگه دارند. در طول دوره ریکاوری فعالیت های شدید بدنی و همه ورزش ها  برای مدت حداقل ۳ هفته نباید انجام شود تا بینی به اندازه مناسب بهبود پیدا کند. دکتر همچنین ممکن است به بیمار توصیه کند از خم شدن زیاد ، بلند کردن اجسام سنگین ، انجام فعالیت های کششی و موارد مانند آن در طول دوره ریکاوری اجتناب کند.

دکتر شروین قوامی – جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

عمل جراحی زیبایی بینی – جراحی بینی گوشتی – جراح بینی )

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: