مراقبت های بعد از جراحی پلک


مراقبت های بعد از جراحی پلک : جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت است که منجربه افزایش زیبایی چشم ها  می شود. چشم هایی زیبا و جذاب باعث می شوند که چهره فرد جذاب تر به نظر برسد. همچنین به علت اینکه چشم ها در برقراری ارتباط و ابراز احساسات نقش دارند . کوچکترین مشکلی در پلک ها می تواند زیبایی و گیرا بودن را از چشم ها بگیرد. جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی برای رفع مشکلات پلک انجام می شود و وقتی که مشکلات پلک رفع شود چشم ها نیز زیباتر از قبل می شوند. افتادگی پلک بالا از بارزترین مشکلات پلک است که باعث می شود چشم های فرد همیشه خسته و بی حال به نظر برسند ، در بلفاروپلاستی جراح پلک با حذف پوست های اضافی روی پلک باعث بر طرف شدن افتادگی پلک می شود. یکی از مشکلات رایج پلک پف زیر چشم است  .جراح پلک در جراحی پلک چربی های اضافی زیر پلک را تخلیه می کند تا میزان چربی به حد تعادل برسد. پس از انجام جراحی پلک بیمار باید یک سری نکات را در مورد بخیه ها و در دوره نقاهت رعایت کند. این امر باعث می شود که بیمار دچار عوارض بعد از جراحی پلک نشود  .

مراقبت های بعد از جراحی پلک

نکات و مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • به طور معمول در ۵ تا ۷ روز اول پس از بلفاروپلاستی بخیه ها کشیده می شوند .
  • برای رفع سریع تر جای بخیه می توانید از کرم هایی که مورد تایید جراح پلک است استفاده کنید.
  • بعد از جراحی پلک به مدت ۴۸ ساعت هنگام استحراحت سر باید کمی بالاتر از بدن باشد.
  • در روز های اولیه جراحی فعالیت های خود را محدود کنید .
  • بهتر است روزهای اول فقط کارهای روزمره و ضروری را انجام دهید .
  • ۷ تا ۱۰ روز اول از فعالیت های شدید جسمی پرهیز کنید تا فشاری به ناحیه پلک ها وارد نشود.
  • در ماه اول از هرگونه فعالیت شدید جسمی که باعث افزایش جریان خون در پلک می شود مانند ورزش و فعالیت های جسمی شدید پرهیز کنید.
  • از کمپرس یخ برای رفع سریع تر تورم و کبودی بر روی پلک و نواحی آن استفاده کنید.
  • هنگامی که دراز کشیده اید بهتر است کمی بنشید سپس بلند شوید ، به سرعت بلند شدن باعث  بروز سرگیجه می شود .
  • ازماساژ دادن یا فشار دادن چشم ، پلک و نواحی آن در روزهای اولیه خودداری کنید.
  • بانوان در روزهای اول جراحی پلک بهتر است از لوازم آرایشی چشم استفاده نکنند .
  •  از جراح پلک خود سوال کنید که با توجه به شرایط چشم ها چه زمانی قادر به آرایش کردن هستید.
  • در هفته اول از عینک آفتابی استفاده کنید تا چشم ها در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • از قطره چشم برای حفظ رطوبت چشم ها باید در چند روز اول استفاده شود.
  • مصرف مایعات را افزایش دهید و حتماْ از سبزیجات و میوه جات استفاده کنید.

علاوه بر رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک  ، مهارت جراح پلک نیز در بروز عوارض یا عدم بروز عوارض موثر است . به همین دلیل توصیه می شود در انتخاب جراح پلک نهایت دقت را داشته باشید و بهترین جراح پلک را انتخاب کنید.

آیا با رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک زمان دوره بهبودی کمتر می شود؟

مدت زمان بهبودی پس از عمل پلک معمولا چند هفته می باشد. ظرف یکی دو روز اول پس از این پروسیجر بخیه ها کشیده می شوند. برای اینکه این زمان بیشتر از حد معمول نشود ، بیماران باید به استراحت بپردازند تا تورم و قرمزی برطرف شود. در رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک می بایست از هر کاری که باعث افزایش خون به چشم می شود پرهیز کرد. از این رو برگشت به فعالیت روزانه افراد معمولا حدود 10 روز می باشد که این زمان در بعضی کمتر و در برخی دیگر به دلیل ایجاد افسردگی در اثر تورم و کبودی بیشتر می باشد.

مواظبت از محل برش

یکی از موارد مراقبت های بعد از جراحی پلک شست و شوی برش های پوست با آب و صابون 3 بار در روز می باشد. این کار را با ملایمت زیادی انجام دهید تا به نواحی جراحی و بخیه ها آسیبی نرسد و سپس محل برش را خشک کنید. بعد از اینکه نواحی برش خشک شد ، آن را با یک گوش پاک کن که به آب و هیدروژن پراکسید آغشته است ، پاک کنید. سپس این نواحی را مدام با پماد آنتی بیوتیک و یا حتی وازلین استتار کنید.

استفاده از قطره چشم هر چند ساعت یک بار سبب طراوت چشم ها ومرطوب شدن آن ها می شود. پس از بلفاروپلاستی دوش گرفتن هیچ مانعی ندارد. 6 هفته پس از جراحی پلک با استفاده از پمادهای تجویزی پزشک ، ویتامین E و یا کره کاکائو به طور ملایم نواحی برش را ماساژ دهید تا جای اسکار کمتر احساس شود. به طور طبیعی برش ها در مدت چند ماه قرمز می شوند اما به مرور زمان ناپدید می شوند. خانم ها همچنین می توانند این برش ها را 10 روز پس از عمل با مواد آرایشی پنهان کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: