تاثیر جراحی بینی بر بویایی


تاثیر جراحی بینی بر بویایی

خیلی از افراد قبل از عمل در مشاوره های خود در مورد تاثیر جراحی بینی بر بویایی صحبت می کنند و مضطرب هستند که بعد از رفتن به زیر تیغ جراحی ، لذت حس کردن رایحه های موجود در اطراف را ازدست بدهند .  از دست رفتن حس بویایی ، کاهش حس چشایی هم به دنبال دارد و این موضوع ، تصمیم گیری را کمی سخت خواهد کرد .

یکی از عوارضی که بعد از جراحی بینی ( رینوپلاستی ) ممکن است خود را نشان دهد البته به صورت کوتاه مدت ( چند هفته الی چند ماه ) ، تاثیر جراحی بینی بر بویایی و هم چنین تورم و کبودی بینی  می باشد .

تاثیر جراحی بینی بر بویایی

 

تا چه زمان تاثیر جراحی بینی بر بویایی ادامه دارد ؟

تاثیر جراحی بینی بر بویایی به دلیل  ترشحات زیاد و هم چنین ورم و التهاب بافت های داخل بینی ، نگران کننده خواهد بود  و این موضوع برای بیماران خوشایند نمی باشد ولی خوب است بدانید که این روند در دراز مدت ادامه ندارد و نهایتا بعد از دو ماه حس بویایی به حالت نرمال خود بر می گردد .

ورم  بعد از جراحی بینی دچار آن می شوید باعث تغییر محفظه هایی که در انتهای اعصاب بویایی قرار دارد ، می شود . این تورم ناخوشایند باعث می شود محفظه ها مقداری بسته شود و تا پایان از بین رفتن تورم ، تاثیر جراحی بینی بر بویایی ، با شما همراه خواهد بود .

جالب است بدانید در سقف بینی سلول های بویایی وجود دارد . هنگامی که مولکول های مواد بودار به طرف سقف بینی برخورد می کنند ، سلول های بویایی تحریک می شوند و فرد رایحه ها را احساس می کند . حال وقتی که این مسیردر اثر تورم مسدود شود حس بویایی از بین می رود .

حس بویایی شما  بعد از بهبودی کامل که ممکن است شش ماه الی یک سال طول بکشد ( بسته به بیماران ، متفاوت است ) ، به حالت عادی خود بر می گردد .

کلیه نگرانی های خود را از بین ببرید چون این عوارض کاملا موقتی می باشد . اطلاع رسانی آن جهت این است که با آگاهی کامل تصمیم بگیرید و از نتیجه بعد از جراحی غافلگیر نشوید .

دکتر شروین قوامی – جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

عمل جراحی زیبایی بینی – جراحی بینی گوشتیجراح بینی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: