پولیپ بینی

پولیپ بینی ، توده ای نرم و غیرسرطانی در بینی است که در سینوس ها و مسیر غشای مخاطی بینی به صورت غیر عادی رشد می کند و منجر به اختلالات تنفسی می گردد.

علائم و دلایل بروز پولیپ بینی

بین  یک تا چهار درصد از انسان ها و بیشتر آقایان و افراد میانسال به پولـیپ بینی مبتلا می شوند. دلیل پیدایش این عارضه آلرژی ، عفونت های موضعی ، آسم و آبریزش های آلرژیک می باشد.

آبریزش همیشگی ، گرفتگی صدا ، بروز سردرد ، درد صورت و دندان های فک بالا ، بروز خارش دور چشم ، احساس فشار به روی صورت و به خصوص پیشانی ، خرناس کشیدن و اختلال در حس بویایی ازعلائم و عوارض ابتلا به پولـیپ بینی هستند.

البته باید گفت اصلی ترین نشانه پوليپ بینی ، انسداد مجاری تنفسی بوده و باعث می شود تا فرد بیشتر از دهان نفس بکشد و با خشکی گلو به هنگام خواب مواجه گردد.

پولیپ بینی

روش های تشخیص پولیپ بینی :

معمولاً پزشک با استفاده از یک چراغ قوه پزشکی داخل بيني را می بیند و پوليپ را تشخیص می دهد ، اما به کمک موارد زیر می توان از وجود این ضایعه در بینی اطمینان حاصل نمود.

• تست آلرژی
  • آندوسکوپی بینی
  • سی تی اسکن و MRI
  • آزمایش با هدف تشخیص فیبروز کیستی

درمان پولیپ

برای درمان و کوچک نمودن پولیپ بینی و همچنین کاهش سطح التهابات ، از دارو های ضد التهابی به ویژه کورتیکواستروئید ها بهره گیری می شود. در صورتی که پوليپ بيني بزرگ باشد و دارو درمانی اثر لازم را نداشته باشد ، تنها راه درمان جراحی پولیپ است. لازم به ذکر است پس از درمان و جراحی پوليپ بيني احتمال بازگشت و نیاز به درمان مجدد وجود دارد.

عوارض پولیپ بینی :

بروز آسم ، مننژیت ، سینوزیت و عفونت کاسه چشم از جمله عوارض این ضایعه می باشند.

نظرات بسته شده است.