پولیپ بینی

پولیپ بینی ، توده ای نرم و غیرسرطانی در بینی است که در سینوس ها و مسیر غشای مخاطی بینی به صورت غیر عادی رشد می کند و منجر به اختلالات تنفسی می گردد. دکتر شیرین قوامی ، بهترین جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی تهران ، با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها شما را درمان می کند.

پولیپ بینی - دکتر شروین قوامی

علائم و دلایل بروز پولیپ بینی

بین یک تا چهار درصد از انسان ها و بیشتر آقایان و افراد میانسال به پولـیپ بینی مبتلا می شوند. دلیل پیدایش این عارضه آلرژی ، عفونت های موضعی ، آسم و آبریزش های آلرژیک می باشد. آبریزش همیشگی ، گرفتگی صدا ، بروز سردرد ، درد صورت و دندان های فک بالا ، بروز خارش دور چشم ، احساس فشار به روی صورت و به خصوص پیشانی ، خرناس کشیدن و اختلال در حس بویایی ازعلائم و عوارض ابتلا به این عارضه هستند. البته باید گفت اصلی ترین نشانه پوليپ بینی ، انسداد مجاری تنفسی بوده و باعث می شود تا فرد بیشتر از دهان نفس بکشد و با خشکی گلو به هنگام خواب مواجه گردد.

روش های تشخیص پولیپ در بینی :

معمولاً بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، با استفاده از یک چراغ قوه پزشکی داخل بيني را می بیند و پوليپ بینی را تشخیص می دهد ، اما به کمک موارد زیر می توان از وجود این ضایعه در بینی اطمینان حاصل نمود.

• تست آلرژی
  • آندوسکوپی بینی
  • سی تی اسکن و MRI
  • آزمایش با هدف تشخیص فیبروز کیستی

درمان پولیپ دماغ

برای درمان و کوچک نمودن پولیپ بینی و همچنین کاهش سطح التهابات ، از دارو های ضد التهابی به ویژه کورتیکواستروئید ها بهره گیری می شود. در صورتی که پوليپ بيني بزرگ باشد و دارو درمانی اثر لازم را نداشته باشد ، تنها راه درمان جراحی پولیپ است. لازم به ذکر است پس از درمان و جراحی پوليپ بيني احتمال بازگشت و نیاز به درمان مجدد وجود دارد.

عوارض پولیپ بینی :

بروز آسم ، مننژیت ، سینوزیت و عفونت کاسه چشم از جمله عوارض این ضایعه می باشند.

روش های تشخیص پولیپ بینی

تست آلرژی

پزشک ممکن است تست آلرژی را برای تشخیص این که ، آیا آلرژی در ایجاد التهاب مزمن نقش دارد یا خیر ، توصیه کند. با آزمایش پوستی ، قطرات کوچکی از آلرژن ها روی پوست ساعد یا قسمت بالای کمر می ریزند و سپس پزشک یا پرستار ، پوست را از نظر علائم واکنش های آلرژیک بررسی می کند. اگر آزمایش پوستی قابل انجام نباشد ، دکتر گوش و حلق و بینی ممکن است آزمایش خونی را تجویز کند که آنتی‌بادی‌های خاص به آلرژن‌های مختلف را بررسی می‌کند.

آندوسکوپی بینی

یک لوله باریک با یک لنز بزرگ‌نمایی روشن یا دوربین کوچک (آندوسکوپی بینی) به پزشک شما این امکان را می‌دهد تا یک معاینه دقیق در داخل بینی و سینوس‌ها انجام دهد.

سی تی اسکن و ام آر آی

تصاویر به ‌دست ‌آمده با سی تی اسکن و ام آر آی ، می‌توانند به کتخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران ، در تشخیص اندازه و محل پولیپ‌های بینی را در نواحی عمیق‌تر سینوس‌ها کمک کنند ، تا میزان تورم و التهاب را بررسی کند.
این مطالعات همچنین ممکن است به پزشک کمک کند تا سایر انسدادهای احتمالی در حفره بینی مانند ناهنجاری های ساختاری یا نوع دیگری از رشد سرطانی یا غیرسرطانی را تشخیص دهد.

تست فیبروز کیستیک

اگر کودکی دارید که به پولیپ در بینی مبتلا شده است ، بهترین جراح پولیپ بینی در تهران ، ممکن است آزمایش فیبروز کیستیک را پیشنهاد دهد ، یک بیماری ارثی که بر غدد تولید کننده مخاط ، اشک ، عرق ، بزاق و شیره های گوارشی تأثیر می گذارد.

آزمایش با هدف تشخیص فیبروزکیستیک

اگر کودکی دارید که به این عارضه مبتلا شده است ، پزشک ممکن است آزمایش فیبروز کیستیک را پیشنهاد دهد ، یک بیماری ارثی که بر غدد تولید کننده مخاط ، اشک ، عرق و بزاق تأثیر می گذارد.

آزمایش خون

پزشک ممکن است خون شما را برای سطوح پایین ویتامین D که با پولیپ بینی مرتبط است ، آزمایش کند.

درمان پولیپ بینی

سینوزیت مزمن ، با یا بدون پولیپ ، یک وضعیت چالش برانگیز برای از بین بردن کامل آن است.هدف از درمان پولیپ بینی در تهران ، کاهش اندازه یا از بین بردن کامل آن ها است. داروها معمولا اولین روش درمانی در این بیماری هستند. بعضی از پولیپ ها نیاز به عمل دارند اما در بعضی از موارد ، جراحی راه حل مناسبی نیست؛ زیرا پولیپ ها برگشت پذیرند.

پولیپ بینی - دکتر قوامی

دارو درمانی

درمان پولیپ در بینی معمولا با تجویز دارو شروع می شود که می تواند پولیپ های بزرگ را کوچک یا از بین ببرد. دارو درمانی شامل موارد زیر است :

کورتیکواستروئیدهای بینی : پزشک احتمالا یک اسپری بینی کورتیکواستروئیدی برای کاهش تورم و التهاب تجویز می کند. این درمان ممکن است پولیپ ها را کوچک کرده یا به طور کامل از بین می برد.
کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی: اگر کورتیکواستروئید بینی موثر نباشد ، دکتر ممکن است یک کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزون را به تنهایی یا همراه با اسپری بینی تجویز کند. از آنجایی که کورتیکواستروئیدهای خوراکی می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند ، معمولاً آنها را فقط برای مدت محدودی مصرف کنید. در صورت شدید بودن پولیپ ممکن است از کورتیکواستروئیدهای تزریقی استفاده شود.

دارو برای درمان پولیپ و سینوزیت مزمن : اگر پولیپ بینی و سینوزیت مزمن دارید ، پزشک ممکن است دارویی به نام دوپیلوماب را برای درمان بیماری ، به شما تزریق می شود. این دارو ممکن است اندازه پولیپ دماغ و گرفتگی آن را کاهش دهد.

سایر داروها : امکان دارد داروهایی را برای درمان بیماری هایی که به تورم طولانی مدت در سینوس ها یا مجرای بینی کمک می کنند ، تجویز کند. این ها ممکن است شامل آنتی هیستامین ها برای درمان آلرژی و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت مزمن یا برگشت پذیر باشد.

جراحی پولیپ بینی در تهران

اگر دارو درمانی ، پولیپ بینی را کوچک یا از بین نبرد ، ممکن است به جراحی آندوسکوپی برای برداشتن پولیپ ها و اصلاح مشکلات سینوس ها که آن ها را مستعد التهاب و ایجاد پولیپ می کند ، نیاز داشته باشید.
این جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام خواهد شد. در عمل آندوسکوپی بهترین جراح بینی تهران ، آندوسکوپ (ابزار بسیار منعطف و باریک متصل با دوربین می باشد) را وارد سوراخ های بینی می کند و آن ها را به داخل حفره های سینوسی هدایت می کند و با استفاده از ابزارهای کوچک ، برای برداشتن پولیپ ها و سایر مواردی که سینوس ها را مسدود کرده است ، جراحی را انجام می دهد.

امتیازدهی به مقاله
جدیدترین مقالات: