مراقبت های بعد از جراحی بینی


از درگیری های ذهنی متقاضیان جراحی بینی ، مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد. از این رو ما در این مقاله از دکتر شروین قوامی ، بهترین جراح بینی تهران نکات مهمی را در همین راستا بیان نمودیم. بعد از انجام جراحی ممکن است سوالات و نگرانی های زیادی براافراد در دورذه ناهت بعد از جراحی ایجاد شود. از طرفی رعایت این نکات می تواند به ریکاوری سریع تر و بهتر افراد کمک زیادی کند. با مطالعه این مقاله و با رعایت نکات زیر قادر خواهید بود تا در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید و دوره نقاهت راحتی را تجربه نمایید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر قوامی

 

در مراقبت های بعد از جراحی بینی به چه نکاتی باید توجه شود ؟

در پایان عمل جراحی زیبایی بینی یک قالب پلیمری سبک به نام اسپیلینت روی بینی تان می گذارند ، ( در گذشته از گچ به جای اسپیلینت استفاده می شد) که در حدود 7 تا 10 روز بعد از جراحی توسط جراح تان برداشته خواهد شد. در طول این مدت ، مراقب باشید ضربه ای به بینی وارد نشود و هرگز به آن دست نزنید. در روز مراجعه به مطب برای برداشتن قالب ، پیش از مراجعه حمام کنید ، تاچسب ها کمی خیس شود و به این ترتیب برداشتن قالب آسان تر خواهد شد. زمانی که اسپیلینت برداشته شد ، به وسیله ی چسب های ضد حساسیت ، ثبات بیشتری برای روند بهبود بینی ایجاد می شود ، دوره زمانی چسب زدن بینی ، پس از جراحی در افراد مختلف ، متفاوت است.

مراقبت های بعد از جراحی بینی با دکتر قوامی

  • تا چند هفته اول پس از عمل بینی در تهران ، به دلیل تجمع و خشکی ترشحات بینی ، امکان دارد تا در تنفس با مشکل مواجه شوید ، لذا برای برطرف کردن این مسئله ، لازم است تا در روز چند مرتبه با سرم شستشو ، داخل بینی تان را شستشو دهید. برای این کار حتما بایستید و به کمک یک سرنگ ده سی سی بدون سر سوزن ، بینی را شستشو دهید و مراقب باشید تا چسب روی بینی خیس نشود.
  • دست کم تا دو هفته در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، ترشحات داخل بینی را با فشار تخلیه نکنید.
  • در صورتی که پس از عمل بینی لب بالا کمی بی حس بود ، نگران نشوید ، این مورد طی چند هفته پس از جراحی رفع خواهد شد.
  • از هر گونه شرایط که ممکن است به بینی تان ضربه وارد شود ، دوری کنید ، مانند قرار گرفتن در محیط های شلوغ نظیر مترو پیشنهاد می کنیم تا در این مدت لباس های زیپ دار و دکمه دار بپوشید تا موقع در آوردن و یا پوشیدن لباس ، به بینی ضربه وارد نشود.
  • موقع استراحت طاق باز بخوابید و سعی کنید سر تان بالاتر از بدن تان قرار بگیرد ، این امر موجب می گردد تا صورت تان کمتر ورم کند. به وسیله گذاشتن بالش در زیر تشک ، شیبی در حدود 30 درجه ایجاد کنید. ایستادن و یا نشستن ، در روز اول نه تنها ممنوع نیست ، بلکه بهتر از دراز کشیدن است و به روند کاهش میزان ورم کمک می کند ؛ البته مراقب باشید سرتان را پایین نیاندازید.

 

نمونه زیبا جو در دوره مراقبت های بعد از عمل - دکتر شروین قوامی

 

نکات کلیدی در مراقبت های بعد از عمل بینی

  • تا 6 هفته پس از جراحی ، از انجام هر گونه فعالیت سنگین پپف ورزش های رزمی و ورزش هایی که ضربات توپ را به همراه دارد ، اجتناب نمایید.
  • تا شش ماه از عینک های طبی و آفتابی استفاده نکنید. در صورتی که برای استفاده از عینک های طبی معذوریت داشتید ، تنها می توانید از عینک های سبک و بی فریم استفاده کنید.
  • از مصرف داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شوند ( مانند آسپرین و بروفن ) و ممکن است خطر بروز خون ریزی را به دنبال داشته باشد ، اجتناب کنید.
  • نیازی نیست در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، رژیم غذایی خاصی را رعایت کنیید ، اما لازم است تا در هفته های اول پس از جراحی ، از خوردن خوراکی های سفت مانند سیب ، هویج ، استیک ویا آدامس که به مدت طولانی جویده می شود ، پرهیز کنید و بیشتر از غذا های نرم ، سوپ و آبمیوه استفاده کنید تا خشکی دهان کمتر شود. در ضمن از نصرف نوشیدنی های داغ مانند قهوه و چای خودداری نمایید.
  • اگر خواستید عطسه کنید ، حتماً دهان تان را باز نگه دارید و از حرکت های شدید صورت موقع خنده و گریه بپرهیزید.
  • به مدت شش هفته پس از جراحی ، در مراقبت های بعد از عمل بینی ، در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرید.
  • روزی که برای کشیدن تامپون به مطب مراجعه کردید ، حتماً آبمیوه و قطره به همراه بیاورید.
  • افرادی که پوست شان چرب است ، به دلیل قرار گرفتن چسب بر روی بینی شان ، ممکن است صورت شان جوش بزند ، در این گونه موارد ، توسط جراح بینی خوب در تهران دکتر شروین قوامی ، دارو تجویز می شود.

 

نتیجه عمل بینی - دکتر قوامی

 

جراحی بینی در تهران با دکتر شروین قوامی

حالا که اطلاعات لازم در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی بینی را به دست آوردید ، بد نیست تا در رابطه با جراحی زیبایی بینی نیز بدانید. جراحی بینی با هدف از بین بردن عیوب ظاهری بینی، ایجاد تناسب بین بینی و دیگر اجزای صورت و همینطور برطرف کردن مشکلات موجود در عملکرد بینی انجام می گیرد. عمل بینی در صورتی منجر به نتایج رضایت بخش خواهد شد که افراد برای انجام آن بهترین جراح بینی تهران دکتر قوامی را برگزیده و مشاوره های پیش از آن را جدی بگیرند. اگر هدف از عمل رینوپلاستی رفع ایرادات ظاهری بینی باشد به آن عمل زیبایی بینی و اگر هدف رفع ایراداتی همچون انحراف که در عملکرد طبیعی بینی اختلال ایجاد کرده اند باشد، به آن جراحی درمانی بینی می گویند.

 

قبل و بعد از رینوپلاستی در تهران - دکتر شروین قوامی

 

چسب زدن به بینی بعد از عمل

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی در رابطه با چسب زدن به بینی بعد از عمل است. استفاده از چسب بعد از بینی به شکل گیری بهتر بینی ، کاهش تورم و همچنین سازگاری پوست با ساختار جدید کمک زیادی می کند. مدت زمان استفاده از چسب تا حد زیادی به نوع بینی ، تکنیک جراحی بستگی دارد به همین دلیل لازم است در رابطه با اینکه تا چند وقت به بینی خود چسب بزنید با بهترین جراح بینی در تهران دکتر شروین قوامی ، مشورت نمایید. در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با استفاده از چسب در دوران مراقبت های بعد از عمل بینی اشاره شده است :

  1. چسب بینی خود را با فشار یکسان به هر دو سمت بینی بچسبانید.
  2. پوست بینی خود را در هربار تعویض چسب به کمک کمی پنبه و الکل به آرامی تمیز نمایید.
  3. بهتر است از چسب های ضد حساسیت استفاده کنید.
  4. هرگاه احساس کردید چسب شما شل یا مرطوب شده است آن را تعویض نمایید.
  5. چسب را با فشار زیاد به بینی خود نزنید و سعی نکنید به کمک چسب بینی را بالاتر بکشید ، این کار موجب افتادگی بینی خواهد شد.

شستشوی بینی بعد از عمل

در مراقبت های بعد از جراحی بینی لازم است بعد از کشیدن تامپون ، روزانه تا 3 بار بینی خود را به کمک سرم های شستشو یا محلول آب و نمک شستشو داده و تمیز نمایید. این کار به تنفس راحت تر ، خروج مواد زائد و ترشحات بینی و جلوگیری از بروز عفونت بعد از عمل کمک زیادی می کند.

تغذیه بعد از جراحی بینی

لازم است افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند ، به تغذیه خود توجه زیادی داشته باشند. مصرف پروتئین ، ویتامین و سایر مواد مغذی و معدنی موجب ترمیم زودتر زخم ها ، کاهش تورم و ریکاوری سریع تر می شود. در مقابل لازم است در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی از مصرف برخی اقلام خوراکی خودداری شود. به صورت کلی مصرف غذاهای شور ، چرب و سفت در این دوان ممنوع است.

بینی و انواع آن

یکی دیگر از عواملی که در رضایتمندی بیمار از نتیجه جراحی بینی تاثیر زیادی دارد ، شناخت فرد از نوع بینی خود می باشد. افراد می بایست بدانند که نوع بینی آن ها چیست و چه ویژگی هایی دارد. باید بگوییم که بینی ها را با توجه به میزان ضخامتی که پوست و استخوان های آن ها دارد به دو نوع زیر تقسیم می نمایند :

  • بینی گوشتی : پوست این نوع از بینی ها کلفت و ضخیم بوده و در آن غدد فعال چربی وجود دارد، اگر افراد با دو سر انگشت نوک بینی خود را فشار دهند از آن چربی بیرون خواهد زد. از دیگر ویژگی های بینی های گوشتی می توان به ضعیف بودن و استحکام کم استخوان ها و غضروف های آن ها اشاره نمود.
  • بینی استخوانی : این نوع از بینی دارای پوست نازک و مرغوب بوده و از استخوان هایی با استحکام بالا برخوردار است که وجود این ویژگی ها، جراحی بینی استخوانی را آسان تر از عمل بینی گوشتی نموده و معمولاً نتایج به دست آمده از آن بسیار راضی کننده و موفقیت آمیز می باشند.

 

مراقبت های بعد از عمل بینی - دکتر قوامی

 

تفاوت بینی طبیعی و بینی فانتزی

جراحان بینی پیش از انجام عمل بینی جلسه مشاوره ای را به منظور آگاهی از انتظارات بیمار از نتیجه عمل جراحی زیبایی بینی ترتیب می دهند، سپس با در نظر گرفتن توقعات فرد، نوع بینی و تناسب بینی با دیگر اجزای چهره بهترین فرم بینی را برای شخص در نظر می گیرند.

  • بینی فانتزی : در این فرم از بینی نه تنها ایرادات ظاهری بینی همچون بزرگ بودن حفره ها برطرف می شود بلکه تغییراتی مانند کوچک نمودن زیاد، سربالا کردن و ایجاد قوس در بینی ایجاد می شود. برای ایجاد تمام این تغییرات لازم است تا بینی غضروف های محکمی داشته باشد تا بتوان تغییرات مورد نظر را بر روی آن ها اعمال نمود و همچنین دارای پوست نازکی باشد تا تغییرات اعمال شده به خوبی قابل مشاهده باشد، لذا بینی های گوشتی را نمی توان به این فرم جراحی کرد و تنها بینی های استخوانی قابل جراحی به فرم فانتزی هستند.
  • بینی طبیعی: در جراحی بینی طبیعی ایراداتی که ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار داده اند برطرف خواهند شد و تغییراتی همچون قوس زیاد در آن ها ایجاد نخواهد گردید، به همین دلیل این فرم از بینی مناسب افرادی است که تمایلی به ملموس بودن نتیجه عمل بینی در صورت خود ندارند.

هزینه جراحی زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی قیمت مشخص و معینی ندارد و تعیین آن به فاکتورهای بسیاری مانند میزان ایرادات موجود در بینی، نوع بینی، هزینه بیمارستان یا کلینیک و غیره بستگی دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: