جراحی ترمیمی بینی همراه با فیلم


به طور کلی می توان گفت عمل جراحی ترمیمی بینی از دشوارترین جراحی‌ های پلاستیک به شمار می آید ، این عمل به منظور بهبود بخشیدن به نتیجه ضعیف جراحی بینی پیشین نیز انجام خواهد گرفت. اگر قصد انجام این جراحی را دارید لازم است حتما اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید و سپس خود را برای انجام عمل ثانویه بینی آماده کنید. از این رو در این مقاله از دکتر شروین قوامی ، بهترین جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی تهران به بررسی جامع این موضوع و بیان نکات مهمی در همین خصوص پرداخته شده است که مطالعه آن می تواند مفید واقع شود.

جراحی ترمیمی بینی - دکتر قوامی

انجام عمل ترمیمی بینی دو حالت رخ خواهد داد ، در حالت اول ، بینی فرد به شکل قابل قبولی می باشد و فقط اصلاح کوچکی بر روی نتیجه‌ به دست آمده صورت خواهد گرفت ، در این حالت می توان گفت ، بیمار از ظاهر کلی بینی خود راضی می باشد ، اما تصمیم دارد تغییرات و اصلاح کوچکی بر روی بینی خود انجام دهد. به طور مثال : بر روی پل بینی یا بر روی نوک بینی برآمدگی بسیار ناچیزی دیده می شود یا به عبارت دیگر لبه‌ آشکار کوچکی وجود دارد که باید در عمل بینی دوم این مشکل بر طرف شود ، عمل جراحی بینی ترمیمی اغلب عملی با پیچیدگی کمتر خواهد بود.

نکاتی در ارتباط با جراحی بینی ترمیمی

نکته مهمی که وجود دارد این است که در این حالت بیمار از انجام جراحی بینی توسط جراح زیبایی بینی اول رضایت خواهد داشت و قطعا اعتماد به دکتر بینی از میان نرفته است و همین باعث می شود بیمار دچار اضطراب و آشفتگی نشود. حالت دوم جراحی ترمیمی بینی هنگامی رخ خواهد داد که نتیجه جراحی بینی اول ضعیف بوده و نیاز به بازسازی داشته باشد.

می توان گفت عمل جراحی زیبایی بینی ناموفق یکی از تلخ ترین تجربه‌هایی خواهد بود که بیماران در انجام عمل جراحی پلاستیک با آن مواجه می‌ شوند. این موضوع زمانی اتفاق خواهد افتاد که بیمار پس از چندین سال ، سرانجام تصمیم نهایی خود را جهت انجام جراحی بینی می ‌گیرد و به بهترین جراح ترمیمی بینی در تهران که مد نظر شما است مراجعه می‌ کند. زمانی که بعد از عمل با ظاهری بدتر از بینی اولیه خود مواجه می شود ، به شدت نا امید می شود و باعث می شود اعتماد او به جراحی زیبایی بینی کاهش پیدا کند و در نهایت عزت نفس خود را نیز از دست بدهد. این مشکلات قطعاً فعالیت های اجتماعی بیمار هم تحت الشعاع قرار خواهد داد.

دلایل افراد برای انجام جراحی بینی ترمیمی

معمولاً هنگامیکه طی جراحی اولیه مشکلات بیمار به درستی و خوبی حل نشوند و یا در کل عمل اولیه باعث بوجود آمدن مسائل دیگری شود برای ترمیم اقدام می شود. برخی از این مسائل از این دست هستند:

  • مشکلات تنفسی (ممکن است از قبل فرد دچار این مشکل بوده و رفع نشده یا اینکه با عمل برطرف نشده است)
  • عدم تقارن منافذ و حفره های بینی
  • قوز پل که جراحی اولیه کمکی به رفع کامل آن نکرده است
  • افتادگی یا رو به بالا بودن بیش از حد نوک بینی
  • کوتاهی نوک بینی
  • انحراف تیغه (ممکن است از قبل شخص این مشکل را داشته و با عمل رفع نشده است)
  • فررفتگی بیش از حد که ممکن است به دلیل برداشتن زیادی بافت بینی باشد
  • برجستگی غیرغادی نوک بینی پس از عمل اولیه
  • افزایش غیرطبیعی طول بینی

جراحی ترمیمی بر روی بینی استخوانی آسان تر است یا گوشتی ؟

در مورد این سوال نمی توان جواب قطعی داد زیرا جراحی ترمیمی بینی کاملا بستگی به شرایط ایجاد شده برای بینی دارد. اما به طور کلی بینی های استخوانی به دلیل پوست نازک و غضروف ها و استخوان های محکمی که دارند در جراحی ترمیمی نیز پزشک قادر می باشد تغییرات بیشتری را بر روی آنها ایجاد کند.اما بینی های گوشتی به دلیل ظریف بودن غضروف ها و استخوانها نیزمند اضافه کردن گرافت می باشند.

جراحی ترمیمی بینی - دکتر قوامی

آماده شدن برای رینوپلاستی ترمیمی

قبل از رینوپلاستی ترمیمی ، دکترترمیمی بینی خوب در تهران ، با بیمار درباره مشکلات بینی وی و شکل نهایی مطلوب آن ، مشورت می کند ؛ پس از ایجاد طرح ، پزشک دستورالعمل های دقیق در خصوص چگونگی آماده شدن برای جراحی بینی ترمیمی را در اختیار بیمار قرار می دهد ؛ این دستورالعمل ها عبارتند از :

  1. انجام یک آزمایش فیزیکی کامل
  2. توقف استعمال سیگار حداقل 6 هفته قبل از جراحی بینی
  3. توقف مصرف آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که بتواند باعث خونریزی شود.
  4. کاهش مصرف الکل تا سه بار مصرف در هفته یا کمتر
  5. حفظ آبرسانی به بدن

دیگر اقدامات آماده شدن برای جراحی بینی ، شامل برنامه ریزی برای ساعات اولیه بعد از روند می باشد ؛ این اقدامات عبارتند از :

  1. هماهنگ کردن با یکی از دوستان یا نزدیکان برای بازگرداندن شما به منزل بعد از جراحی بینی
  2. هماهنگ کردن با یک پرستار جهت مراقبت از شما در طول 48 ساعت اول بعد از جراحی بینی
  3. تهیه کردن کمپرس های سرد و سایر تدارکات لازم برای 48 تا 72 ساعت بعد از جراحی بینی

کاندید های مناسب جراحی ترمیمی بینی

  • افراد مناسب جراحی ترمیمی بینی فرد سالمی خواهد بود که از نتیجه عمل بینی اولیه خود رضایت ندارد.
  • زمان مناسب انجام عمل بینی ثانویه یک سال بعد از عمل قبلی خواهد بود.
  • باید دقت داشته باشید که در انجام این عمل صبر بسیار مهم خواهد بود.
  • زیرا در این شرایط بیماران به دلیل ناخرسندی شدید احساس می کنند که مجبور هستند عمل ترمیمی بینی را هر چه زودتر انجام دهند.
  • بیمار باید اجازه دهد مدت زمان لازم نیز سپری شود به طوری که ورم بعد از عمل بینی اول کاملاً از بین برود تا پزشک بتواند نتیجه قطعی بینی شما را مشاهد کند و احتمال بروز خطای جراحی بینی نیز کاهش یابد.

جراحی ترمیمی بینی - دکتر قوامی

پروسه جراحی ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی بستگی به تغییرات مورد نیاز می توان به دو روش باز و بسته صورت پذیرد.

جراحی باز

جراحی ترمیمی بینی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قابل انجام می باشد. بعد از اینکه شخص بیهوش شد پزشک برشی را در ناحیه کلوملا ایجاد کرده و پوست را برداشته و تغییرات مورد نظر را در غضروف ها و استخوان ها ایجاد می کند.در این نوع جراحی پزشک تسلط بیشتری دارد. گاهی جراحی ثانویه بینی نیاز به اضافه کردن گرافت دارد.
بعد از اینکه اصلاحات انجام شد پزشک موضع برش خورده را بخیه می زند و عمل به سرانجام خواهد رسید.

جراحی بسته

بعد از انجام فرآیند بیهوشی یا بی حسی پزشک با کمک گرفتن از نوعی ابزار از طریق سوراخ های بینی تغییرات مورد نیاز را انجام می دهد و بخیه های داخلی را انجام می دهد. تصمیم گیری در خصوص اینکه کدامیک از روش ها بیشتر برایتان کاربردی است و مشکل شما را حل می کند، برعهده پزشک می باشد.

غضروف مصنوعی یا پیوند این عضو

هنگامیکه بخاطر دستکاری های زیادی و ناشیانه غضروف بینی ازبین می رود ، جراح بینی مجبور می شود از غضروف های مصنوعی یا اهدایی استفاده کند تا بینی بیمار شکل طبیعی خود را بازیابد. درصورتیکه پزشک بخواهد غضروف های مصنوعی را بکار ببرد ، معمولاً این عضو از بازار قابل تهیه است و نتیجه عمل خوبی هم درپیش دارد و زیبایی را به متقاضی برمی گرداند. تنها عوارضی که این روش دارد ، احتمال بروز عفونت یا بیرون زدگی آن است. اگر کسی نخواهد از این متریال استفاده کند می تواند از غضروف های اهدایی که از افراد هادا کننده پس از مرگ دریافت می شود استفاده کند که معولاً نتایج خوبی در پی دارند.

هزینه جراحی ترمیمی بینی

دکتر بینی برای تعیین مبلغی که بابت انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی دریافت می کند فاکتورهای مختلفی دارد مانند :

  1. نوع بینی بیمار
  2. میزان پیچیدگی جراحی بینی
  3. مشکلی که باید برطرف شود.

در جراحی بینی ترمیمی نیاز است تا بیمار معاینه شود و میزان پیچیدگی جراحی بینی مشخص شود. جراحی بینی ترمیمی زمانی انجام می شود که فرد از نتیجه جراحی بینی اولیه خود ناراضی باشد. بنابراین بینی حداقل یک بار مورد جراحی قرار گرفته و تغییرات محدودی را می توان بر روی بینی اعمال کرد. به همین دلیل امکان دارد تا جراحی ترمیمی بینی زمان بیشتری از جراحی بینی اولیه نیز داشته باشد.

برای تعیین هزینه جراحی ترمیمی بینی بهترین روش مراجعه به مطب جراح بینی خوب در تهران است. پس از بررسی و معاینه بینی هزینه دقیق به شما گفته می شود. همچنین می توانید از پزشک در ارتباط با میزان تغییراتی که می توان بر روی ساختار بینی اعمال کرد سوال کنید. در صورتی که یک دکتر بینی خوب و ماهر را انتخاب کرده باشید می توانید با خیالی آسوده به او اعتماد کنید و از نتیجه جراحی بینی ترمیمی رضایت داشته باشید.

فیلم عمل ترمیمی بینی با بهترین نتیجه توسط دکتر شروین قوامی

مراقبت های بعد از جراحی بینی ترمیمی

  • پس از جراحی بینی بیماران با شدت های مختلف با عوارضی همچون درد ، کبودی و تورم مواجه می شوند. غالبا این عارضه ها تا روز چهارم اوج پیدا کرده و پس از آن رو به بهبودی می روند.
  • اما برای کنترل میزان کبودی و تورم صورت خود تا دو روز از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • به صورت مرتب از قرص هایی که پزشک برای شما تجویز نموده استفاده کنید. مصرف به موقع این داروها بسیار حائز اهمیت است.
  • تا 14 روز پس از جراحی ترمیی بینی استعمال دخانیات و مصرف مشروبات حاوی الکل ممنوع می باشد.
  • رژیم غذایی خود را کنترل کنید که فاقد نمک و ادویه باشد. این مواد سبب تورم بینی می شوند. همچنین بهتر است طی چند روز اول پس از رینوپلاستی از غذا های آبکی و مایعات مصرف کنید.
  • استفاده از آب کرفس و آب آناناس در کاهش تورم و کبودی صورت بسیار موثر هستند.
  • تا یک هفته کاملا استراحت کنید و از انجام کار های غیر ضروری بپرهیزید.

چه مدت بعد از جراحی بینی اولیه می توان عمل ترمیمی بینی انجام داد؟

زمان مناسب برای انجام عمل بینی ترمیمی ، در بیماران مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند نحوه بهبود عمل اولیه ، نوع تغییرات مورد نیاز ، و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. اما به طور کلی ، بیشتر پزشکان معتقدند که باید حداقل ۶ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی اولیه صبر کنیم تا بتوان به طور ایده‌ آل عمل بینی ترمیمی را انجام داد.
این مدت زمان از این جهت مورد نیاز است چون فرصت می دهد تا بافت‌ها به طور کامل ، شکل جدید خود را پیدا کنند و پزشک بتواند نتیجهٔ نهایی جراحی اولیه را به خوبی ارزیابی نماید.
مهمترین نکته این است که هر تصمیم مرتبط با انجام عمل بینی ترمیمی باید توسط پزشک متخصص جراحی بینی با دقت ارزیابی شود. پزشک پس از مشاوره و ارزیابی می‌تواند بهترین زمان را برای انجام عمل ترمیمی بر اساس شرایط بیمار تعیین کند.

ورم چه مدت بعد از عمل بینی ترمیمی فروکش می کند؟

ورم پس از عمل بینی ترمیمی بستگی به میزان تغییرات در ساختار بینی ، نوع تکنیک‌های جراحی استفاده شده ، و تفاوت‌های فردی در هر بیمار دارد. با این حال ، معمولاً باید منتظر بمانید تا ورم به مرور کاهش پیدا کند.
در مرحله اولیه ، بین ۱ تا ۲ هفته پس از جراحی ، ورم بیشترین حد خود را خواهد داشت.

در این مدت ، گچ بینی کمک می کند تا ورم بینی کنترل شود. همچنین ، استفاده از کمپرس یخ نیز در کاهش ورم موثر است.
پس از این دوره اولیه ، ورم به تدریج کاهش می‌یابد اما اغلب چند ماه زمان می برد تا ورم بینی به طور کامل فروکش کند. تا زمانی که بافت‌ها به تدریج به شکل نهایی خود بازمی‌گردند و التهاب کامل کاهش می‌یابد ، این فرآیند ادامه دارد.
لازم است که به توصیه ها و دستورات پزشک خود پایبند بمانید و تمامی نکات مربوط به مراقبت پس از عمل جراحی را رعایت کنید. در صورتی که با هر گونه مورد غیر عادی برخورد کردید که موجب نگرانی شما در خصوص روند بهبود شد ، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

ادامه مراقبت های بعد از جراحی بینی

  1. به صورت طاقباز بخوابید و از خوابیدن به پهلو یا روی شکم خودداری نمایید. همچنین هنگام دراز کشیدن از چند بالش کمک بگیرید که سر بالاتر از پاها قرار داشته باشد.
  2. تا مدتی از رفتن به استخر و دریا خودداری کنید. کلر و نمک موجود در آب آن ها ممکن است برای بخیه ها مضر باشد.
  3. از رفتن به محل های گرم همچون سونا ، جکوزی و حمام بخار خودداری کنید. همچنین از آفتاب گرفتن و قرار گیری در معرض تابش مستقیم آفتاب بپرهیزید.
  4. حداقل تا دو ماه امکان استفاده از عینک وجود ندارد اما می توانید از لنز استفاده کنید.
  5. بهتر است تا مدتی از لباس گشاد و راحتی که زیپی یا دکمه دار هستند ؛ استفاده کنید.
  6. با دهان باز عطسه و سرفه کنید تا به بینی فشار وارد نشود.
  7. از فین کردن خودداری کنید و خندیدن بیش از حد بپرهیزید.
  8. بهتر است تا یک هفته که به روی بینی گچ وجود دارد ، استحمام نکنید.
  9. از رفتن به محل های شلوغ که امکان برخورد ضربه به بینی وجود دارد ، خودداری نمایید.
  10. به صورت مرتب چسب بینی خود را تعویض کنید. چسب بینی تاثیر بسیاری در کاهش تورم بینی دارد.
  11. برای شستشوی دندان های خود از مسواک نرم استفاده کنید.
  12. با استفاده از سرم و سرنگ حتما بینی خود را شستشو دهید.

جراحی ترمیمی بینی - دکتر قوامی

خطرات عمل ترمیمی بینی

عمل بینی ثانویه (جراحی مجدد بینی)، مانند هر جراحی دیگری، می تواند با خطرات و عوارض مختلفی همراه باشد؛ بنابراین باید در انتخاب جراح خود بیشترین دقت را به کار برده و همچنین به توصیه های پزشک خود عمل کنید تا دچار این مشکلات نشوید. برخی از این خطرات و عوارض عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • ناهنجاری‌های ظاهری
  • تورم و حساس بودن ناحیه جراحی
  • نارضایتی از نتیجه

عوارض بیهوشی

به علاوه، مهم است که توجه داشته باشید که خطرات و عوارض عمل بینی ترمیمی ممکن است بسته به مشکلات خاص هر بیمار ، تجربه و مهارت جراح متفاوت باشد. مشاوره کافی با متخصص جراحی بینی و انجام آزمایش‌های پیش جراحی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرید.:

مدت زمان جراحی بینی ترمیمی

مدت زمان عمل جراحی ترمیمی بینی می تواند بسته به پیچیدگی عمل، نیازهای خاص بیمار و تجربه جراح متفاوت باشد. عموماً، جراحی بینی دوباره بین یک تا چند ساعت طول می کشد. به علاوه، این مدت زمان ممکن است بر اساس مواردی مانند اندازه و شکل بینی، میزان تغییرات مورد نیاز، و تکنیک‌های جراحی مورد استفاده متفاوت باشد
به طور کلی باید قبل از انجام جراحی، با جراح خود مشورت کرده و از او جزئیات مربوط به مدت زمان عمل ترمیمی بینی و همچنین نکات دیگر را بپرسید. او می‌تواند با توجه به وضعیت شما، توضیحات دقیق‌تری ارائه دهد.

جراحی ثانویه بینی با غضروف

پیوند غضروف از گوش یا دنده بیمار به عنوان یک روش معمول و مؤثر در عمل ترمیمی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک در مواردی که بینی بیمار پس از عمل جراحی اولیه دچار ضعف، نرمی یا ناهمواری‌های ساختاری شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش، پزشک از غضروف گوش یا دنده بیمار استفاده می‌کند تا ساختار بینی را بهبود بخشد. این نوع پیوند می‌تواند برای استحکام تیغه بینی یا اصلاح تورم و شکل آن مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین پیچیدگی این فرآیند نیاز به مهارت و تجربه بالای پزشک دارد.

خلاصه

رینوپلاستی که در اصطلاح عام ، جراحی زیبایی بینی نامیده می شود ، یک روند جراحی زیبایی صورت برای شکل دهی ، کانتور و تنظیم تناسبات بینی می باشد ؛ جراحی بینی ترمیمی یا رینوپلاستی ثانویه ، می تواند نتایج نامطلوب یا مشکلات به وجود آمده بعد از رینوپلاستی اولیه را درمان نماید ؛ این روند زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که جراحی رینوپلاستی اولیه به خوبی پیش نرفته باشد ؛ جراحی ترمیمی بینی برای تحقق بخشیدن به انتظارات برآورده نشده بیمار از رینوپلاستی اولیه او انجام می پذیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: