جراحی بینی شکسته + دکتر قوامی


بیشترین نوع آسیب های استخوانی در اجزای صورت ، شکستگی بینی است و تقاضا برای جراحی بینی شکسته از دلایل شایع مراجعه افراد برای جراحی بینی  می باشد. در این مطلب از دکتر شروین قوامی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران ،  در رابطه با انواع روش های درمان شکستگی بینی صحبت خواهیم نمود.

جراحی بینی شکسته - دکتر قوامی

انواع شکستگی های بینی و تشخیص آن :

شکستگی بینی بر دو نوع است : کناری و روبرو

در صورتی که نیرو وضربه وارده بر بینی ، منجر به فرورفتگی یک طرف بینی و برآمدگی طرف دیگر آن بشود ، شکستگی کناری بینی به شمار می رود و شایع تر است . چنانچه ضربه از سمت بالابه صورت و بینی وارد بشود ، که البته نیرو و شدت ضربه باید زیاد باشد تا منجر به شکستگی شود و موجب شود تا پل بینی تغییر فرم داده و فرورفته شود ، شکستگی از روبرو محسوب می گردد . با در نظر داشتن این موضوع که زمانی که بینی ضربه بخورد ، متورم می شود ، حدود دو الی چهر روز پس از آسیب ، امکان تشخیص شکستگی های جزیی فراهم می شود .

روش های عمل  بینی شکسته :

برای جراحی بینی شکسته دو روش باز و بسته برای جا انداختن وجود دارد :

جا انداختن بینی به روش بسته :

جراحی بینی شکسته با توجه به میزان و نوع آسیب به بینی و محل مناسب جا اندازی بینی و حال عمومی بیمار انتخاب می گردد . شگستگی های جزیی و ساده در افراد بالغ به کمک دارو های بی حسی و در مطب به روش بسته امکان پذیر است .

جا انداختن به روش باز :

در صورتی که تغییر فرم بینی ، یا انسداد آن بعد از جا انداختن به روش بسته رفع نشده باشد ، از جراحی بینی به روش باز کمک گرفته و با ایجاد برش و بالا نگه داشتن پوست بینی ، قطعه های شکستگی را با دقت حرکت می دهیم و در جای مناسبی ثابت می کنیم . لازم به ذکر است اگر که فرد تمایل داشته باشد که بعد ازجراحی بینی شکسته ، جراحی زیبایی بینی نیز انجام دهد ، لازم است با نظر بهترین جراح بینی شکسته در تهران ، 3 تا 6 ماه بعد از درمان شکستگی بینی صبر کنند ، تا ورم ناشی از آسیب بینی رفع شده و وضعیت استخوان های آن نیز تثبیت گردد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

مدت زمان دوره نقاهت و ریکاوری عمل بینی شکسته حدود 7 الی 10 روز می باشد و شما در طی این دوره نیاز است تا به برخی نکات و دستورالعمل های پزشکی توجه داشته باشید تا از انجام جراحی خود ، نتایج مطلوب تری را حاصل نمایید.

  • یکی از مهم ترین مواردی که بعد از عمل باید نسبت به آن توجه داشته باشید ، استفاده از کمپرس یخ می باشد. این روش از رایج ترین روش ها و تکنیک های موثر در کاهش ورم و کبودی های بعد از عمل است. لازم است حداقل برای 24 ساعت به  صورت هر یک ساعت یکبار برای 15 دقیقه از کمپرس استفاده نمایید.
  • حتما در هنگام استراحت کردن موقعیت سر خود را طوری تنظیم کنید که سر بالا تر از شانه ها و بدن قرار بگیرد ، این کار به خروج مایع میان بافتی کمک کرده و تورم بینی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • از دیگر موارد قابل توجه در این امر خودداری از مصرف سیگار و قلیان و همچنین مشروبات الکلی می باشد ؛ چراکه الکل و دخانیات روند بهبودی را با اختلال رو به رو کرده و موجب طولانی شدن دوره ریکاوری می شود و این موضوع می تواند با بروز عوارض زیادی همراه باشد.
  • در طی دوره نقاهت جراحی بینی شکسته در تهران ، باید از انجام ورزش و هر نوع فعالیت سنگین دیگر و بلند کردن اجسام خودداری نمایید.
  • توصیه می شود در این دوره حتما از غذاهای نرم و مقوی استفاده نمایید. مصرف پروتئین و ویتامین ها به بهبودی سریع تر زخم ها و کوتاه شدن دوره نقاهت کمک می کند.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات توصیه می شود. بهتر است از آب میوه های طبیعی استفاده نمایید. مصرف آبمیوه های قندی شرکتی ، نوشیدنی های کافئین دار و همچنین نوشیدنی های گازدار توصیه نمی شود.

ریکاوری جراحی شکستگی بینی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان ریکاوری پس از جراحی شکستگی بینی ممکن است بستگی به جزئیات شکستگی، نوع جراحی انجام شده، و وضعیت جسمی و سلامتی فرد داشته باشد. اما به طور کلی، در زمان بعد از جراحی برای ریکاوری شکستگی بینی، مراعات زیر می‌تواند مفید باشد:

  1. دوره‌ی نخستین بعد از جراحی: معمولاً در طول ۱ تا ۲ هفته بعد از جراحی، شما ممکن است نیاز به استفاده از چسب یا آب برای پنهان کردن سرخی و ورم داشته باشید.
  2. کاهش ورم و قرمزی: ورم و قرمزی معمولاً در ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی کاهش می‌یابد.
  3. بازگشت به فعالیت‌های روزمره: ممکن است برای بازگشت به فعالیت‌های روزمره مثل کار یا تمرینات ورزشی حدود ۱ تا ۲ هفته یا بیشتر نیاز داشته باشید، اما این بستگی به پیشرفت شما دارد و ممکن است برای برخی افراد بیشتر یا کمتر باشد.
  4. مراقبت‌های پس از جراحی: ممکن است پزشک شما توصیه‌های خاصی برای مراقبت پس از جراحی داشته باشد، مثلاً استفاده از قرص‌های ضد التهاب یا دستورات مربوط به نگهداری و تمیزی بینی.
  5. ملاحظه‌ی نتایج نهایی: نتایج نهایی از نظر شکل و ظاهر بینی ممکن است تا چند ماه یا حتی یکسال طول بکشد تا به طور کامل مشخص شود، زیرا بازسازی و بهبودی در طول زمان ادامه دارد.
    بهتر است با پزشک خود در مورد انتظارات خاص ریکاوری بعد از جراحی بینی خود صحبت کنید، زیرا او می‌تواند بر اساس شرایط شما راهنمایی کند.

عمل شکستگی بینی چقدر طول میکشه ؟

مدت زمان لازم برای انجام عمل شکستگی بینی و ریکاوری پس از آن بستگی به چندین عامل دارد، از جمله میزان شکستگی، نوع جراحی، وضعیت جسمی فرد، و همچنین توصیه‌های پزشک پس از جراحی. اما به طور کلی:

  1. جراحی شکستگی بینی: عمل شکستگی بینی معمولاً حدود ۱ تا ۳ ساعت زمان می‌برد. این زمان می‌تواند بستگی به پیچیدگی شکستگی و نیاز به اصلاحات جراحی دیگر داشته باشد.
  2.  بسته به میزان ورم و مسافت شکستگی: برخی از افراد ممکن است پس از جراحی ورم و مسافتی حول نواحی شکستگی بینی داشته باشند که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا کاملاً بهبود پیدا کند.
  3. ریکاوری پس از جراحی: برای برخی افراد، ریکاوری کامل پس از جراحی شکستگی بینی ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد، زیرا زمان لازم برای بهبودی و استحکام بخشیدن به بافت‌های بینی متفاوت است.
  4. پس از جراحی: پس از جراحی، ممکن است پزشک شما توصیه‌های خاصی برای مراقبت پس از عمل داشته باشد، مثلاً استفاده از قرص‌های ضد التهاب، نگهداری از بینی و جلوگیری از فعالیت‌هایی که ممکن است باعث ضربه و صدمه دیگری شود.

با توجه به تفاوت‌های فردی، بهتر است با پزشک خود در مورد انتظارات خاص ریکاوری بعد از عمل شکستگی بینی خود صحبت کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی برای بهبودی برای خود داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: