جراحی انحراف بینی


سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی یکی از تکنیک های عمل بینی درمانی می باشد. بینی دارای تیغه ای انعطاف پذیر ، با قطری بین یک تا دو میلی متر می باشد ، که بین دو سوراخ بینی قرار گرفته است و شبیه به ستونی در بینی عمل می کند . در حالت طبیعی ، تیغه بینی کاملاً میان دو حفره بینی قرار دارد . در صورتی که این تیغه انحراف داشته باشد ، لازم است تا تحت عمل جراحی بینی به رفع انحراف پرداخته شود ، این عمل راانحراف بینی می نامند. دکتر شروین قوامی می توانند انحراف بینی شما را جراحی کنند.

جراحی انحراف بینی

علل بروز انحراف بینی چیست؟

  • شرایط ژنتیکی و ارثی
  • تحت تاثیر وارد شدن ضربه به بینی

اگر که فردی با مشکل انحراف بینی مواجه گردد ، این نقص اختلالات و عارضه هایی را در پی خواهد داشت ، که فقط به وسیله ی جراحی انحراف بینی رفع می شود . از جمله :

  • بروز برخی سردرد ها و گاهاً مبتلا شدن به میگرن.
  • مهم ترین اختلالی که در اثر انحراف بینی اتفاق می افتد ، انسداد راه هوایی است.
  • احتمال بروز سینوزیت حاد ، که در واقع انحراف تیغه بینی بروی دهانه سینوس اثر می گذارد و باعث می شود تا فرد دچار سرماخوردگی شود.

روش تشخیص انحراف بینی

به طور معمول به کمک معاینه  به وسیله ی آندوسکوپ و بررسی سپتوم ، انحراف بینی به سادگی توسط پزشک قابل تشخیص خواهد بود ، اما در موارد خاصی لازم است تا سی تی اسکن نیز انجام بشود .در صورتی که انحراف بینی خیلی کم باشد ، به کمک اسپری های مرطوب کننده بینی می توان عوارض ناشی از انحراف بینی را کنترل نمود ، در غیر این صورت فقط به وسیله جراحی انحراف بینی می توان به رفع این مشکل پرداخت.

اقدامات قبل از جراحی سپتوپلاستی

  1. قبل از سپتوپلاستی به بیمار توصیه می شود از پنج روز قبل از مصرف دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین پرهیز کند. زیرا این دارو ها خطر خونریزی را در هنگام عمل بینی افزایش می دهند.
  2. در صورتی که در بیمار از روش بی حسی عمومی استفاده شود باید روز عمل ناشتا باشد. بنابراین از 8 ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  3. از پنج روز قبل از جراحی برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند بهبودی و درمان، از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید و این روند را تا دو هفته پس از جراحی ادامه دهید.
  4. برای اینکه نتایج جراحی مشخص شود و قبل و بعد جراحی بتوان تغییرات بینی را مشاهده کرد، قبل از جراحی از بینی بیمار عکس تهیه می شود.
  5. بهتر است نیم ساعت قبل از جراحی با یک نفر همراه در محل جراحی حضور یابید.

 

جراحی انحراف بینی

چگونگی انجام عمل سپتوپلاستی

عمل انحراف بینی یا سپتوپلاستی معمولا در مدت زمان 30 تا 90 دقیقه انجام می شود. بسته به میزان پیچیدگی جراحی ممکن است این مدت زمان متغیر باشد. در این روش بیهوشی بیمار با صلاح دید پزشک توسط بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل صورت می پذیرد.

در این عمل برای دسترسی بهتر به تیغه بینی، در یک طرف بینی بیمار برش هایی ایجاد می شود. به کمک بالاکشیدن بافت های مخاطی بینی، جراح به تیغه بینی یا سپتوم دسترسی می یابد. بافت های مخاطی بینی در حقیقت نقش محافظت از سپتوم را دارند. استخوان یا غضروف های شکسته شده و اضافی جدا می شوند و اصلاحات لازم در تیغه بینی انجام می شود.

پس از قرار دادن بافت های مخاطی تیغه بینی در موقعیت مناسب، اگر نیاز باشد بخیه هایی در تیغه بینی و بافت های داخلی آن زده می شود. در نهایت در محل برش های بینی بخیه انجام می شود و بینی توسط پانسمان یا گچ در محل جدید خود تثبیت می شود.

عوارض بعد از انجام جراحی انحراف بینی

بعد از انجام این عمل، ممکن است برخی از افراد عوارض شدیدی نشان بدهند، این موضوع در مورد همه یکسان نیست.
ممکن است در قسمت سپتوم، سوراخی بوجود بیاید و شخص ناچار به عمل ترمیمی شود.

  • نداشتن ظاهر زیبا در نوک بینی
  • به وجود آمدن عفونت

 

مراقبت های بعد از انجام عمل انحراف بینی

بعد از انجام جراحی انحراف بینی، نکات و مراقبت هایی لازم است، در صورتی که آنها را رعایت کنید، می توانید به نتایج بسیار خوبی دست یابید.

رژیم غذایی

  1. تا چند روز پس از انجام عمل انحراف بینی، مصرف غذاهای نرم که جویدن آنها بسیار آسان است، توصیه می گردد.
  2. نوشیدن آب و آبمیوه های طبیعی به میزان زیاد، برای شخص بسیار مفید خواهد بود .
  3. میوه ها ،سبزیجات و غذاهای سالم گیاهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید .
  4. از مصرف نمک ، غذاهای ناسالم تا چند مدت دوری کنید .

نحوه خوابیدن

بعد از جراحی انحراف بینی، شما باید بالاتر از سطح گردنتان قرار بگیرد. پس استفاده از چند بالش برای بالاتر نگه داشتن سر، نکته مهمی است. توجه داشته باشید خوابیدن به پهلو خطرخونریزی را افزایش خواهد داد تا زمان بهبودی بیشتر باید بکوشید که به سمت پشت بخوابید.

لباس پوشیدن

استفاده از لباس هایی که به دلیل داشتن دکمه یا زیپ راحت تر تعویض می گردند برای شخص بسیار ضروری است.

تنفس ، عطسه یا سرفه و فعالیت هایی نظیر مسواک زدن

این قبیل فعالیت ها باید با کنترل کامل انجام بگیرد نفس کشیدن از طریق دهان ، عطسه یا سرفه از طریق دهان خارج بشود و از مسواک نرم استفاده کنید. هرگونه فعالیت که باعث تحریک عضله های صورت شده و موجب افزایش گردش خون می شود، توصیه نمی شود.جراحی انحراف بینی

ترک عادات بد و مضر

مصرف دخانیات و مشروبات الکی باید همچنان مصرف نشود.

انجام فعالیت ها و ورزش ها

  • بعد از انجام جراحی انحراف بینی، شخص معمولا قادربه انجام برخی از فعالیت ها نخواهد بود.
  • همچنین شخص زیباجو باید از حمل کردن اشیا با وزن سنگین و انجام ورزش هایی که نیاز به تحرک زیاد دارند، جدا خودداری شود.
  • یک هفته پس از عمل، فعالیت های روزمره با نظر پزشک می تواند از سر گرفته شود.
  • از حضور در اجتماعات پر تراکم به مدت چندین هفته اجتناب کنید؛ زیرا این کار خطر وارد شدن ضربه به بینی تان را درافزایش می دهد.

صبور بودن برای مشاهده نتیجه جراحی انحراف بینی

اگر سپتوپلاستی را به همراه رینوپلاستی انجام داده اید و سریعا به دنبال مشاهده نتیجه هستید، باید خاطر نشان شد که تنها با صبر کردن و انجام دادن نکات مراقبتی، می توانید به ایده آل ترین نتیجه دست یابید.

تذکر مهم

جراحی انحراف بینی ، عملی درمانی به شمار می رود و کلیه بیمه های درمانی هزینه آن را تحت پوشش قرار می دهند و با تکنیک زیبایی جراحی بینی کج تفاوت دارد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: