26 آوریل

پولیپ بینی

پولیپ بینی ، توده ای نرم و غیر سرطانی در بینی است که از سینوس ها و در مسیر غشای مخاطی بینی و به صورت غیر عادی رشد می کند و با بروز حجم در مجرای بینی منجر به اختلالات تنفسی می گردد .

پولیپ بینی

علائم و دلایل بروز پولیپ بینی

بین  یک تا چهار درصد از انسان ها و بیشتر در آقایان و افراد میانسال به پولـیپ بینی مبتلا می شوند .  دلیل پیدایش این عارضه آلرژی ، عفونت های موضعی ، آسم و آبریزش های آلرژیک می باشد .

آبریزش همیشگی ، گرفتگی صدا ، بروز درد در سر ، صورت و دندان های فک بالا ، بروز خارش دور چشم ، احساس فسار بروی صورت و به خصوص پیشانی خرناس کشیدن و اختلال در حس بویایی ازعلائم و عوارض ابتلا به پولـیپ بینی است

البته باید گفت اصلی ترین نشانه ی این مشکل ، انسداد تنفسی می باشد و باعث می شود تا فرد بیشتر از بینی نفس بکشد و با خشکی گلو در موقع خواب مواجه شود .

روش های تشخیص پولیپ بینی :

معمولاً پزشک با استفاده از یک چراغ قوه پزشکی داخل بینی را می بیند و پولیپ را تشخیص می دهد ، اما به کمک موارد زیر می توان از وجود این ضایعه را در بینی اطمینان حاصل نمود .

• تست آلرژی
  • آندوسکوپی بینی
  • سی تی اسکن و MRI
  • آزمایش با هدف تشخیص فیبروز کیستی

درمان پولیپ

برای درمان و همچنین به منظور کوچک نمودن پولیپ بینی و نیز کاهش سطح التهابات ، از دارو های ضد التهابی به ویژه کورتیکواستروئید ها بهره گیری می شود . در صورتی که پولیپ بینی بزرگ باشد و دارو درمانی اثر لازم را نداشته باشد ، تنها راه درمان جراحی پولیپ است . لازم به ذکر است پس از درمان و جراحی پولیپ بینی احتمال بازگشت و نیاز به درمان مجدد وجود دارد .

عوارض پولیپ بینی :

بروز آسم ، مننژیت ، سینوزیت ، عفونت کاسه ی چشم ، از جمله عوارض این ضایعه می باشد .

دکتر شروین قوامی – جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ( عمل جراحی زیبایی بینی – جراحی بینی گوشتی – جراح بینی )

جراحی بینی | جراح بینی تهران
دکتر شروین قوامی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی انجام جراحی بینی | جراحی زیبایی بینی | جراحی بینی استخوانی | جراحی بینی گوشتی صفحه تلگرام : shervinghavami@ صفحه اینستاگرام : dr_ghavamii@

هجده + هشت =